Overslaan en naar de inhoud gaan

Coronavirus krijgt SCK CEN niet klein

SCK CEN bleef 100% operationeel dankzij flexibiliteit en inzet van medewerkers

SCK CEN - Highlights - Corona (2021)

Het coronavirus drukte onverwacht de pauzeknop van onze planeet in, maar gelukkig niet die van de medische radioisotopenproductie. Als een van de wereldleiders in die productie bleef SCK CEN op volle kracht draaien. Operationeel blijven vereist een streng coronabeleid. “We hebben ons in een mum van tijd moeten omdenken en herorganiseren”, aldus Kathleen Overmeer, directeur Algemene diensten en administratie. Ze blikt terug op de pandemie, de impact ervan en de veerkracht om er samen uit te komen

SCK CEN - Jaarverslag Highlights (2021)

Op woensdag 12 maart 2020 bestempelde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de uitbraak van het virus SARS-CoV-2 officieel als een pandemie. Om een verdere verspreiding van het coronavirus in te dijken, moesten contacten preventief beperkt worden. Veel bedrijven gingen dan ook volledig op slot, maar SCK CEN niet. Het onderzoekscentrum bleef op volle kracht draaien – begeleid door tal van COVID 19-maatregelen.

Kathleen Overmeer: “De productie van medische radio-isotopen mocht onder geen beding stilvallen. Kankerpatiënten hebben ze nodig voor hun diagnose of behandeling. En dat erkende ook de federale overheid, die de productie van medische radio-isotopen en andere activiteiten uit de nucleaire en radiologische sector als essentiële dienst benoemde.”

Kwam die erkenning van de federale overheid als een verrassing?

Kathleen Overmeer: “Nee, er hangen mensenlevens aan vast. Voor de helft van de benodigde bevoorrading is er geen alternatief voor onze BR2-onderzoeksreactor beschikbaar. We weten dat onze dienstverlening essentieel is en hebben sinds het begin alles in werking gesteld, zodat we die dienst ook konden blijven verlenen – onder strikte coronamaatregelen. In maart publiceerden we op onze website: ‘Je kan op ons rekenen’. Een jaar later kan ik trots zeggen dat we die belofte hebben waargemaakt. Dat hebben we aan de inzet en flexibiliteit van al onze medewerkers te danken. Zij hebben dag in, dag uit het coronabeleid op de werkvloer toegepast. Een beleid is pas succesvol, als de uitvoering is geslaagd.”

De pandemie daarentegen was wel een verrassing van formaat. Hoe heeft SCK CEN die beteugeld?

Kathleen Overmeer: “Als nucleaire instelling hebben we noodplannen voor een brede waaier aan ongevalsscenario’s, maar een draaiboek voor een pandemie zit daar niet bij. Niemand heeft dat scenario in zijn schuif liggen.”

Toch heeft SCK CEN niet stilgezeten, veronderstel ik?

Kathleen Overmeer: “Nee, we hebben vrijwel meteen een crisisteam opgericht. Dat crisisteam kwam dagelijks samen om de situatie kort op te volgen. Belangrijk is dat we onze medewerkers tegen het virus beschermen, maar de crisis toch ook met zoveel mogelijk kansen doorkomen. In dat crisisteam was er een plaats weggelegd voor zes rollen: één voor de algemene directie, één voor de medische dienst, één voor de veiligheidsdienst, één voor het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk, één voor de communicatiedienst en één voor HR.”

‘Je kan op ons rekenen’. Die belofte hebben we waargemaakt.
Kathleen Overmeer

Waarom werden die rollen gekozen? 

Kathleen Overmeer: “Er liggen meerdere parameters in de weegschaal, waarmee het crisisteam rekening moet houden: onze verantwoordelijkheid naar onze medewerkers, hun welbevinden, onze maatschappelijke rol, onze bedrijfscontinuïteit en onze langetermijntoekomst. Door de verschillende rollen en dus invalshoeken te kiezen, kunnen we een balans bewaren. We hielden de vinger aan de pols op de werkvloer en daarbuiten. Hoe evolueert de pandemie? Welke beleidsbeslissingen neemt de federale overheid?”

Kon SCK CEN de maatregelen van de overheid één-op-één toepassen op de werkvloer? Of betekende het soms maatwerk?

Kathleen Overmeer: “Het vraagt maatwerk om het federale beleid concreet naar de werkvloer te vertalen – zeker voor de HR-afdeling. Neem bijvoorbeeld het ‘corona-ouderschapsverlof’ of het ‘corona-tijdskrediet’. Wat houdt dat in? Hoe vraag je dat aan? Kan je dat combineren met het ouderschapverlof dat je nu al opneemt? … Onze HR-afdeling zocht naar een passend antwoord op elke vraag. En als er niet meteen een oplossing binnen handbereik was, boden onze HR-collega’s een luisterend oor. En dat laatste is in deze tijden waarin ons mentaal welzijn op de proef wordt gesteld, van onschatbare waarde.”

SCK CEN - Highlights - Inhoudstafel

De HR-afdeling was ongetwijfeld niet de enige dienst die maatwerk leverde.

Kathleen Overmeer: “Nee, absoluut niet, dat tonen enkele voorbeelden. Toen bepaalde producten niet meer leverbaar bleken, schoten andere collega’s te hulp door zelf mondmaskers te naaien of ontsmettende handgel te produceren. En ook daarbuiten toonden we ons collectief engagement [zie kadertekst]. De poetsdienst verhoogde de reinigingsfrequentie en werd ingeschakeld om bij bevestigde besmettingen burelen grondig te ontsmetten. De technische diensten hebben aannemers strikt begeleid, opdat de heropstart van de werven en de werkzaamheden zelf coronaveilig konden verlopen. De ICT-dienst heeft in een mum van tijd een digitale omgeving uitgerold om het telewerken en de samenwerking niet op technologische barrières te laten botsen. De financiële dienst hield de budgettaire impact van de coronacrisis nauwgezet in het oog. SCK CEN Academy en onze interne opleidingsdienst schakelden over naar online cursussen. De kamers in Lakehouse en een villa in de residentiewijk werden heringericht, zodat buitenlandse medewerkers en studenten die in de residentiewijk samenwonen – indien nodig – hun quarantaineperiode daar konden doorbrengen. De aankoopdienst bewoog hemel en aarde om beschermingsmaterialen te bestellen. We hebben dus zowel het dagelijkse werk verzet als bijkomende uitdagingen getackeled. Ik ben trots op onze medewerkers, want het vergde heel wat veerkracht en flexibiliteit.”

Collectief engagement

Het onderzoekscentrum SCK CEN heeft ook zijn kennis en infrastructuren ter beschikking gesteld van de maatschappij. “We doneerden latex-wegwerphandschoenen aan het ziekenhuis van Mol, computers aan de jeugdzorgwerking Tonuso vzw in Brussel en onze qPCR-machine aan de taskforce. Met dat laatste hielpen we – samen met andere spelers uit de sector – om het aantal coronatests in België te verhogen van 2.000 naar 10.000 per dag”, verklaart Kathleen Overmeer. Verder bood SCK CEN ook aan mondmaskers met waterstofperoxide te steriliseren, toen ziekenhuizen met tekorten kampten.

SCK CEN vervangt blus- en drinkwaternet.
Nagelnieuw bluswaternetwerk faciliteert efficiëntere brandbestrijding.

Volgend hoogtepunt

Deel deze pagina