Overslaan en naar de inhoud gaan

Jaarverslagen van SCK CEN

Op deze pagina vindt u een overzicht van alle voorgaande jaarverslagen, die het onderzoekscentrum SCK CEN publiceerde.

Hoogtepunten

• 2019 stond in het teken van een betere toekomst. We hielden marsen voor het klimaat, hielpen vluchtelingen en verpletterden het record van De Warmste Week, de jaarlijkse benefietactie van de VRT. We toonden massaal ons hart voor de maatschappij. Hoe past SCK CEN in dat plaatje?

Ontdek het antwoord op die vraag in het jaarrapport ‘Hoogtepunten 2019’! We blikken terug op de inspanningen die we in 2019 voor de maatschappij leverden, en de opportuniteiten die dat werk op korte, middellange en lange termijn biedt. Blader door het jaarrapport, reis mee door de tijd en laat je verrassen door de duizenden dimensies aan morgen.

Bekijk het digitale jaarverslag.

• Pionieren. De passie om te pionieren vormt het DNA van ons onderzoekscentrum. Ons onderzoek blijft niet binnen de grenzen van het bekende. We verkennen. We tasten grenzen af. We hebben het lef om onszelf uit te dagen en onbekende gebieden te veroveren. We steken telkens een tandje bij.

We always go the extra mile. Een extra mile in de voorbereiding, uitvoering én afwerking. Steeds met het oog op mens en milieu. Ik nodig je uit om in dit jaarrapport te neuzen en met ons die extra mile opnieuw te lopen.

Bekijk het digitale jaarverslag.

• Een knobbeltje in de hals, meer niet. Kanker, zo luidt de diagnose. Elk jaar wordt er bij meer dan 65 000 Belgen kanker vastgesteld. Verwacht wordt dat dit cijfer zal stijgen en de teller in 2025 op bijna 80 000 Belgen zal staan, oftewel 200 mensen per dag die het slechte nieuws vernemen.

We zijn trots dat ons centrum sinds jaar en dag een cruciale rol speelt in de strijd tegen kanker. In 2017 intensiveerden we onze inspanningen. Enerzijds door de wereldwijde vraag naar radio-isotopen te garanderen, de bestralingscapaciteit te vergroten en andere radio-isotopen te produceren. Anderzijds door de onderzoeksinstallatie MYRRHA te concretiseren. MYRRHA zal in de toekomst bijdragen aan de productie van nieuwe radio-isotopen en de ontwikkeling van minder invasieve kankertherapieën.

2017 was ook het jaar waarin we grenzen verlegden. Om nieuwe uitdagingen aan te gaan. In binnen- en buitenland. Op aarde en in de ruimte. Kort samengevat: 2017 was een jaar van droom en doorbraak.

Bekijk het digitale jaarverslag.

• Jaren volgen elkaar op, maar elk jaar is anders: 2015 was uitdagend in allerlei opzichten; 2016 bleek woeliger door een reeks onvoorziene acties die bovenop de geplande projecten kwamen. Dat heeft ons er echter niet van weerhouden om al onze ambitieuze projecten te verwezenlijken en om ideeën voor nieuwe innoverende onderzoeksprogramma’s te lanceren.

Ons nieuw strategisch plan hertekent de contouren van de toekomst van ons onderzoekscentrum. Meer dan ooit willen wij onze inspanningen richten op belangrijke gebieden waarop wij – dankzij onze wetenschappers, onze deskundigheid en onze unieke infrastructuur – een echte meerwaarde kunnen betekenen voor onze samenleving.

Nucleaire geneeskunde en medische toepassingen zitten gebeiteld in onze missie. In 2016 bepaalden ze het ritme van onze activiteiten. En in de toekomst zullen deze meer dan ooit ons wetenschappelijke hart doen slaan.