Creatieve brainstorm lanceert jongeren naar Mars

Meer dan honderd leerlingen uit de derde graad van het middelbaar onderwijs trotseerden elkaar op 9 en 10 maart tijdens de ‘Creativiteitsmarathon’ van de Vlaamse organisaties Vlajo en essenscia op de Mechelse Technopolis-site. Doel van het spel: om ter creatiefst uit de hoek komen en per team een ingenieus plan op poten zetten om een wetenschappelijke uitdaging op te lossen. Na een spannende nek-aan-nekrace en interessante debatten en ideeën werd het team ‘Rocketpower’, gecoacht door de experts in ruimtevaartonderzoek van het SCK•CEN, een van de drie finalisten.

Het gretige enthousiasme en de concentratie op de gezichten van de leerlingen verraadden het meteen: de wetenschappelijke uitdagingen die ze voorgeschoteld kregen in de Creativiteitsmarathon leidden tot een stortvloed van ideeën. De jongeren uit het 5e en 6e middelbaar kwamen uit heel Vlaanderen en vormden 18 teams rond drie grote thema's aangebracht door de sponsorbedrijven van het evenement. "Bedenk een duurzame habitat voor astronauten die een missie uitvoeren op Mars". De uitdaging die het SCK•CEN lanceerde, zette de neuronen van de jonge, aankomende ondernemers meteen in vuur en vlam.

Martiaanse energie

Van een ondergronds, stralingsbestendig verblijf tot Martiaanse windmolens en cactusteelt om zuurstof te produceren... ideeën versmolten en botsten met elkaar in de brainstormsessies onder leiding van coaches van het studiecentrum, die voor deze gelegenheid hun ESA-ruimtepak hadden aangetrokken. Het ontbrak niet aan gelach, fantasie, durf en kritische toetsing. Na de eerste denkdag was het tijd om de ideeën aan de jury voor te leggen. In vier minuutjes moest elke groep de jury ervan overtuigen dat zijn project levensvatbaar was. Daarna werd het startsein gegeven voor de finale tussen de zes overblijvende groepen. In volle spanning viel het eindverdict: team Rocketpower van het SCK•CEN sleepte een plaats op het erepodium in de wacht.

"Deze jongeren zijn ongelooflijk nieuwsgierig en vindingrijk!", zegt een enthousiaste Sarah Baatout, hoofd van de afdeling Radiobiologie van het SCK•CEN. "Ze slaagden erin om het probleem snel te analyseren en stelden al even innovatieve als originele oplossingen voor. Het is voor ons, wetenschappers, fantastisch dat we onze passie kunnen overbrengen op deze jonge, ambitieuze generatie. De fakkel om Mars te veroveren kan doorgegeven worden!"


De Creativiteitsmarathon is een initiatief van Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) in samenwerking met essenscia Vlaanderen, de federatie van de chemische industrie, kunststoffen en life sciences.

Meer info: www.essenscia.be

 

 © Olivier Chenoix