Jongeren uitgedaagd

2006-03-17

2006-03-17

Scholen winnen wedstrijd en krijgen uniek bezoek aan het Studiecentrum voor Kernenergie

Naar aanleiding van het wereldjaar van de fysica schreef het Studiecentrum voor Kernenergie (SCK•CEN) een wedstrijd uit voor leerlingen van de derde graad van het secundair onderwijs. De leerlingen werden uitgedaagd een website op te zetten rond het maatschappelijke belang van de Einstein-formule E=mc². De wedstrijd nodigde de jongeren uit om na te denken over de gevolgen van deze beroemde formule op de moderne maatschappij en in het bijzonder op de ontwikkeling van de kerntechnologie.

Op donderdag 23 maart nemen de drie winnende klassen hun prijs in ontvangst tijdens een feestelijke ceremonie op het SCK•CEN. In de namiddag brengen de laureaten een bezoek aan het ondergrondse labo en aan de BR1 reactor.

Vertrouwen in de jonge generatie

De wedstrijd werd gewonnen door Kindsheid Jesu uit Hasselt, dat voor zijn website de prijs van duizend Euro ontvangt. Op de tweede plaats eindigde het Sint-Lodewijkcollege uit Brugge. Het Koninklijk Atheneum uit Mol werd derde.

De juryleden waren onder de indruk hoe jonge mensen de discussie rond het nucleaire thema hebben aangepakt. Dat adolescenten zowel de voordelen als de nadelen van een technologie durven benoemen toont aan dat zij in staat zijn hun mening verantwoord te onderbouwen. Zij besteedden eveneens aandacht aan andere bronnen van energieopwekking wat dan weer bewijst dat zij alle aspecten van een belangrijk thema als energievoorziening vatten.

Ruimdenkend

Verder denken dan alleen maar elektriciteitsproductie was de boodschap. Slechts weinigen weten dat in de onderzoeksreactor BR2 in Mol medische isotopen geproduceerd worden. Dokters gebruiken deze isotopen voor het opsporen en bestrijden van kankergezwellen. Daarnaast staat de BR2 ook in voor het doperen van Silicium. Dit materiaal krijgt door bestraling eigenschappen die erg belangrijk zijn voor de productie van elektronische chips. Straling wordt voorts onder meer ingezet bij de controle van lasnaden, het bewaken van productieprocessen, het bestrijden van insectenplagen en de bewaring van voedsel.

Met het initiatief wilde het Studiecentrum de nieuwe trend in het onderwijs om vakoverschrijdend te werken een steuntje in de rug geven. Zowel de leerkrachten wetenschappen als informatica hebben bij de ondersteuning van de jongeren het beste van zichzelf gegeven.